Annons från Learning to Sleep

94 procent får förbättrad sömn med behandling online

Att sova dåligt under perioder är helt normalt. Upplever du däremot att dina sömnbesvär inte går över behöver du söka hjälp. Learning to Sleep har tagit fram ett digitalt behandlingsprogram där du får effektiv hjälp av legitimerade psykologer online.

Annons från Learning to Sleep

Återkommande sömnbesvär kan vara farligt för hälsan. Learning to Sleep är en digital vårdgivare som är specialist på att behandla just sömnbesvär. En sömnstörning kan till exempel handla om att det tar längre tid än 30 minuter att somna varje kväll, att du vaknar flera gånger under natten och har svårt att somna om, eller att du vaknar väldigt tidigt på morgonen och har svårt att somna om.

Testa din sömnstatus med Learning to Sleeps sömntest

Att du har sömnbesvär kan bero på sömnapné, snarkningar eller mediciner. Vanligast är dock att besvären beror på dålig sömnhygien, bristande sömnrutiner och rubbningar i vår biologiska ”sömnklocka”, menar Micael Gustafsson, VD på Learning to Sleep.

– Runt 70 procent av de som lider av återkommande sömnbesvär har bristande sömnrutiner i kombination med rubbningar i ”sömnklockan”. Detta kan bero på att patienten haft en väldigt oregelbunden sömn under en längre tid. Kanske har man arbetat skift eller haft småbarn. Har man ingen beständig rutin för när man går och lägger sig och när man går upp blir kroppen lätt förvirrad, säger Micael.

Behandlar dina sömnbesvär online

Learning to Sleep erbjuder ett femveckors behandlingsprogram med psykolog online. Behandlingen bygger på kognitiv beteendeterapi (KBT) och eftersträvar en beteendeförändring. Behandlingen passar alltså dig som har återkommande sömnbesvär och inte riktigt vet varför. Före behandlingen görs alltid en bedömning av läkare för att fastställa att det inte rör sig om något annat problem.

Under behandlingen har du som patient regelbundna möten, via dator eller mobil, med en av Learning to Sleeps psykologer. Psykologen kommer till exempel att hjälpa dig att hitta bra rutiner för din sömn. Mellan mötena arbetar du i ett digitalt verktyg med sömndagbok och andra övningsuppgifter. Efter avslutad behandling får du en handlingsplan för hur du ska gå vidare för att förbättra din sömn ytterligare.

Intresserad av Learning to Sleeps digitala behandling? Klicka här

– Vi ser att 94 procent av våra patienter upplever en förbättrad sömn efter behandlingen. Den digitala sömndagboken är viktig i detta då psykologen hela tiden kan följa patientens utveckling. All behandling anpassas alltid utifrån individens sömnbesvär, säger Micael.

Nollställer ditt sömnminne

Parallellt med behandlingen görs även en så kallad sömnrestriktion. Det går ut på att din sömn begränsas till minimum under sju dagar för att nollställa ditt sömnminne och bygga upp en sömnskuld i kroppen. Detta har visats sig effektivt vid sömnbesvär på grund av sömnrubbningar.

– Genom att nollställa sömnminnet blir det enklare för patienten att lägga grunden för nya hälsosamma sömnrutiner, förklarar Micael.

Läs mer om behandlingen här

Sömnbehovet är individuellt

Vuxna behöver generellt sett sova mellan sju och åtta timmar per natt. Behovet av sömn är dock individuellt och för en del kan det räcka med sex timmar medan andra behöver sova mer än åtta. Det viktigaste är att du har en bra sömnkvalitet där du inte vaknar för många gånger under natten och får tillräckligt med djupsömn.

– Djupsömn är viktigt för kroppens och hjärnans återhämtning. Att ordna upp sin sömn kan även leda till många andra positiva effekter för kroppen, så som lägre blodtryck och färre hjärt- och kärlsjukdomar. Sömnen är helt enkelt fundamental för att vi människor ska må bra, avslutar Micael.

Ta reda på mer om Learning to Sleep